National Director Monica van Ee
Vanaf de dag dat ik mijn mavodiploma op zak heb, ben ik direct gaan werken. Niet verder leren in boeken, maar in het echte leven. Als dochter van een hardwerkende, Amsterdamse taxichauffeur weet ik dat je je passie moet vinden in je werk. Daar zit echt een deel van je levensgeluk, maar ook zeker je succes. Doe waar je goed in bent en werk met plezier, want als je het alleen voor het geld gaat doen, is de gein er snel vanaf. Het onvoorwaardelijke vertrouwen van mijn ouders heeft mijn gehele carrière bepaald. In de 42 jaar dat ik echt meerdere ambachten heb mogen uitvoeren, zijn er voor mij wel een aantal belangrijke leermomenten. Veel vrouwen die succes hebben, denken dat leiderschap een masculiene aangelegenheid is. Zonder een gezonde dosis zelfvertrouwen kom je niet ver in de maatschappij en lest best succes is alleen maar leuk als je het kunt delen!
De laatste 18 jaar werk ik als directeur van hannah Skin Improvement Research Company; een bedrijf dat de schoonheidsspecialist naar een hoger niveau tilt, zowel in kennis als in ambacht. Het geeft mij iedere dag weer energie om te zien dat ze als huidcoach (want dat ben je, schoonheid is aan de drager) groeien in hun passie voor de huid en daarom succes hebben. Natuurlijk is de slagroom op de taart dat de hannah gebruiker lekker in haar vel gaat zitten en hierdoor met meer zelfvertrouwen door het leven gaat. Mijn grootste “angst” is al een aantal jaar onze jeugd. Vooral jonge vrouwen die onder de sociale druk -en dan bedoel ik niet alleen de sociale media- geen zelfvertrouwen (meer) hebben en zich onder filters en cosmetische ingrepen denken te “verbeteren”. De generatie die geen tegenslagen kent, maar toch vaak met depressies kampt…
Naar een hoger niveau?
In 2014 heb ik van Kim Kötter de vraag gekregen of hannah SIRC sponsor wil worden van Miss Nederland, want het is tijd voor een nieuwe richting. Ze kent mijn motiverende redenen om jonge vrouwen te helpen en daagt mij uit om dit via het platform van een “schoonheidswedstrijd” vorm te geven. Dat rijmt echt niet in mijn bovenkamer, dus ik ben op onderzoek uitgegaan. Wat gebeurt er als je tegen een jonge vrouw zegt: “Je maakt kans om de mooiste van Nederland te worden”? Nou ik kan je dus zeggen, heel veel en dat had ik nooit verwacht. Zeker niet dat dit een rolmodel functie kan worden voor jonge vrouwen. Dat heeft ertoe geleid dat we als hannah hebben besloten om dit een jaartje te doen om te zien welk effect dit heeft. Zakelijk is het natuurlijk prima om jonge vrouwen (en hun moeders, oma’s, tantes en zussen) kennis te laten maken met huidverbetering, maar was dit nou echt mijn kans om “schoonheid” ook hier naar en hoger niveau te tillen?
Het antwoord is JA! Sommigen zien het als een uit de hand gelopen hobby, en zo mag je het van mij noemen, maar de combinatie werkt. Ons merk is al vrij bekend bij een wat rijpere doelgroep. De jongvolwassenen worden nu ook bekend gemaakt met het nut van de juiste verzorging van de huid. Wij, een bedrijfsketen van bijna uitsluitend vrouwen, krijgt de kans om jonge vrouwen op weg te helpen naar een toekomst waar ze zelfverzekerd in staan. Het traject begint al bij de selectie van de finalisten. Iedereen die naar een casting mag komen, krijgt al een boost aan zelfvertrouwen. Als je als finalist wordt uitgekozen, ga je een serieus leertraject in om misschien wel de nieuwe Miss Nederland te worden. Deze maanden gebeurt er al zoveel met deze jonge vrouwen uit alle windstreken. Ze zijn op elkaar aangewezen en leren dat je elkaar kan én moet helpen. Dit is de les die jonge vrouwen kunnen leren en dat is women empowerment. Ik zeg altijd; er kan er maar één winnen, maar niemand mag verliezen.
Mijn rol
Miss Nederland is een echte baan waar je je een jaar voor moet inzetten om onze visie uit te dragen, maar ook aan je eigen doelen moet werken. Waar sta jij voor? Wie wil jij inspireren? Hoe? Waarom? Met de juiste begeleiding en coaching sta je zeker je vrouwtje bij Miss Universe en kan je na een jaar je dromen achterna. Kim heeft inmiddels haar eigen carrière en drie prachtige zoons. De Miss Nederland organisatie is een heel team om te helpen tijdens, en na de Miss Nederland periode. Niet alleen voor de winnares, maar voor een iedere finalist die dit graag wilt, staat 24/7 een team klaar omvattende, Zoey Ivory (Miss Nederland 2016) op het gebied van social media en Denise Speelman (Miss Nederland 2020) als stylist. En natuurlijk allemaal als coach. Hierdoor is mijn rol als national director een stuk makkelijker geworden en kan ik me concentreren op sponsoren, verplichtingen en lange termijn plannen. Team work makes the dream work!